Rijlessen

- Ben je gedreven om je rijbewijs te halen net zoals vele anderen? Maar het lukt je niet omwille van een beperking via een gewone rijschool?
- Heb je om medische redenen je rijbewijs moeten afgeven maar je wil het toch opnieuw verkrijgen?
- De normale rijlessen via een rijschool gaan te snel?
Neem zeker eens contact met me op en dan kunnen we samen kijken wat we kunnen betekenen voor het behalen van je rijbewijs B.
De lessen die je van me krijgt gebeuren zijn ergotherapeutisch en op maat gemaakt maar ik werk steeds in samenwerking met de Ardoose Rijschool.
https://www.ardooiseautorijschool.be/
Wil je meer info? Je vindt het contactformulier onderaan de Startpagina of stuur gewoon een e-mail naar stefaniemeeuws@gmail.com

Op 29/9/2025 heeft Artuur – mijn allereerste leerling met een fysieke beperking – zijn rijexamen met glans gehaald! Als ergotherapeut mocht ik hem begeleiden tijdens dit traject: samen zochten we naar de juiste aanpassingen, technieken en zelfvertrouwen om veilig en zelfstandig de weg op te kunnen.Dit is precies waar ergotherapie voor staat: drempels verlagen en mogelijkheden vergroten, zodat iedereen kan deelnemen aan het dagelijks leven op zijn of haar manier. Proficiat, Artuur! Jij bewijst dat met de juiste ondersteuning en een flinke dosis doorzettingsvermogen, grenzen verlegd kunnen worden. Dank ook aan de Ardooise Rijschool om de kansen van deze jongeren waar te maken. #Trots #ErgotherapieInActie #Zelfstandigheid #Gelijkekansen #RijbewijsMetEenGlimlach
HLN 25/10/2025: https://www.hln.be/wevelgem/handicap-houdt-artuur-20-niet-tegen-om-rijbewijs-te-behalen-het-moest-gewoon-lukken~aa0c2074/
Handicap houdt Artuur (20) niet tegen om rijbewijs te behalen: "Het móést gewoon lukken"
Met één vinger gas geven en een speciale hendel om te remmen: zo bestuurde Artuur Dumont (20) uit het West-Vlaamse Moorsele (Wevelgem) de aangepaste auto waarmee hij onlangs zijn rijbewijs behaalde. De jongeman met hersenverlamming is aan zijn rolstoel gebonden, maar dat belette hem niet zijn droom na te jagen. "We oefenden op de drive-in van de McDonald's", zegt Artuur, die dankzij zijn rijbewijs een flinke dosis vrijheid won. Al had dat best wel wat voeten in de aarde.
"Ik heb het nooit anders geweten, ik zou dan ook niet weten waarom ik zou klagen." Artuur Dumont uit Moorsele lijdt aan hersenverlamming of cerebrale parese (CP), een bewegingsstoornis veroorzaakt door een beschadiging van de hersenen. Bij Artuur situeert het zich aan de onderzijde van zijn lichaam, terwijl zijn bovenlichaam wel goed functioneert. Daardoor is de jongeman gebonden aan een rolstoel en heeft hij moeite met stappen.
Grote vrijheid
Die beperking belette de jongeman er niet van om
onlangs zijn rijbewijs te behalen. "Dat is iets wat ik lang op mijn lijstje had
staan", vertelt Artuur als we de kersverse automobilist ontmoeten in de
Ardooise Autorijschool. "Voor iemand met een fysieke beperking betekent kunnen
rijden met de wagen een hele grote vrijheid. Tot nu was ik altijd afhankelijk
van iemand anders als ik ergens naartoe wou gaan. Een rijbewijs maakt het op
dat vlak een stukje eenvoudiger. Het is wat zelfstandigheid die ik win."
Om zijn rijbewijs te behalen, moest Artuur echter een lange weg afleggen. Een eerste stap is aankloppen bij het rijgeschiktheidscentrum CARA. CARA staat voor Centrum voor Rijgeschiktheid en Voertuigaanpassing en valt onder Vias, het vroegere instituut voor de verkeersveiligheid. Daar wordt gekeken of mensen zoals Artuur wel degelijk met de wagen kunnen rijden. Indien de kandidaat-bestuurder er groen licht krijgt, volgen 10 uur gewenningslessen in een rijschool. Het is ook CARA die de aangepaste wagen ter beschikking stelt. "Het was even zoeken, want niet elke rijschool staat open om mensen met een beperking te leren rijden", zegt Artuur, "wat ook begrijpelijk is. Via het Dominiek Savio instituut, waar ik school liep, kende ik Senna Bracke (22). Senna, die ook met een beperking door het leven gaat, is de zoon van Nico Bracke (52), de zaakvoerder van de rijschool in Ardooie. Senna stelde voor om les te volgen bij zijn papa. Dat bleek een goede keuze te zijn, want ik werd hier heel warm onthaald."
Vijf maanden wachten
Na de gewenningslessen ging het terug naar CARA om te zien of die 10 uur training voldoende was. In het geval van Artuur bleek dat het geval te zijn, waarop kon worden gestart met de effectieve rijlessen. "Ambetant daarbij is dat je door een administratieve kwestie vijf maanden moet wachten om daarmee te starten", aldus Nico. "De filosofie daarachter is dat de mensen in tussentijd zouden kunnen oefenen. Ze kunnen dat echter niet, want ze hebben geen wagen en gaan er op dat moment nog geen kopen, want voor hetzelfde geld krijgen ze het deksel op de neus."
De auto waarmee Artuur leerde rijden, is door CARA aangepast aan de specifieke behoeften van de jongeman. Aan het stuur kan je met één vinger gas geven en er is een hendel om te remmen. CARA beslist ook waaraan de wagen moet voldoen, al naargelang de beperking die de bestuurder heeft. Op het rijbewijs van Artuur staan een aantal nummers, waarmee je kan zien onder welke voorwaarden de twintiger met de wagen mag rijden.
Ik ben rijinstructeur geworden omdat ik zelf een zoon met een beperking heb en ik mij wilde voorbereiden om ook hem zijn rijbewijs te laten behalen
Stefanie Meeuws,Rijinstructeur
De begeleider die Artuur mee aan zijn rijbewijs hielp,
is Stefanie Meeuws (41) uit Roeselare. Stefanie is ergotherapeut en werkt
beroepshalve op school met kinderen en jongeren met een beperking. "Ik ben
rijinstructeur geworden omdat ik zelf een zoon met een beperking heb en ik mij
wilde voorbereiden om ook hem zijn rijbewijs te laten behalen. Hoe ik het
aanpak? Het eerste wat ik doe is zelf eens met de aangepaste wagen rijden,
zodat ik weet hoe het allemaal werkt. Dat alles aan het stuur zit, maakt het
niet gemakkelijk. Vooral de wagen aan de praat krijgen, bleek voor Artuur niet
eenvoudig. We doen er dan ook soms wel wat langer over om die jongeren goed met
de auto te leren rijden. Als instructeur moet je veel geduld hebben en veel
lachen achter het stuur. Leren met een wagen rijden moet ook een beetje plezant
zijn, uiteraard."
Voor Artuur bleken de kijktechniek en het nemen van bochten het moeilijkst. "Ik moet dat immers doen met één hand, wat niet altijd evident is. Ook het leren parkeren was niet simpel: met één hand remmen en met de andere hand sturen. Dat vraagt allemaal veel meer tijd dan rijden met een gewone wagen. Het zijn de kleine zaken die heel wat inspanning vergen."
Bijna tegen muur
Bij zijn examen was er dan ook wel stress waar te
nemen bij Artuur. "De eerste keer liep het snel fout", zucht de jongeman. "Ik
was eigenlijk al gebuisd nog voor ik op de openbare weg kwam. Blijkbaar reed ik
te dicht bij een muur vlak bij het centrum. Nog een geluk dat ik hem niet
raakte. Ik mocht nog het rondpunt nemen en al meteen terugkeren. Ik was daar
totaal niet goed van." De week daarop oefenden Artuur en Stefanie heel
intensief op smalle doorgangen – ze reden zelfs een paar keer de drive-in van de
McDonald's door – en bij een tweede examenpoging lukte het wél.
Ondertussen heeft Artuur een eigen wagen. "Mijn ouders
hebben mij heel het traject gesteund. Mocht het niet zijn gelukt, dan hadden ze
mij met veel plezier blijven rondvoeren voor de rest van mijn dagen. Toevallig,
de dag dat ik slaagde voor mijn examen, vond mijn papa op een tweedehandssite
een wagentje dat was aangepast aan mijn noden. We zijn er direct opgesprongen,
en gelukkig maar, want er waren meteen heel wat geïnteresseerden. We gingen een
kijkje nemen en besloten de auto te kopen."
"Een meevaller, want ik had mij er al een beetje bij neergelegd dat het nog een tijdje zou duren vooraleer ik een eigen voertuig bezat, maar kijk… Ook voor mijn mama is het een bijkomend gemak. Sinds september werk ik halftijds. Ik begin om 12 uur 's middags, maar mijn mama moest daarvoor vroeger beginnen op haar werk, zodat ze thuis kon zijn om mij naar mijn werk te brengen. Ik ben de mensen van de rijschool allemaal heel dankbaar voor wat ze voor mij hebben gedaan", klinkt het nog.
